Creatief ondernemen: 7 online kansen tijdens de coronacrisis

Door Jelle in Ondernemen, Tips & Tricks
16 apr · 9 min leestijd

Na regen komt zonneschijn, achter de wolken schijnt de zon en alleen met regen ontstaan er regenbogen… Maak jij je zorgen over de toekomst van jouw bedrijf of onderneming? Niet nodig: licht schijnt aan de horizon. Écht waar! Makkelijk is anders, maar laten we van de nood een deugd maken.

Als webdesign en online marketing bedrijf werken wij veelal met ondernemers die de enorme impact van de corona crisis elke dag voelen. Een aantal klanten hebben hun activiteiten tijdelijk moeten verminderen. Maar er zijn daarentegen ook klanten die kansen zien en juist nu extra actie willen ondernemen voor op de korte of lange termijn.
Ons advies is om juist in deze tijd niet stil te blijven zitten, maar zie dit als een kans om je bedrijf online verder te digitaliseren en andere zaken op te pakken waar je maar niet aan toe kwam. Talloze ondernemers komen met supertoffe ideeën om hun bedrijf te laten draaien. En dit kan jij ook! Wij inspireren je graag!

Hieronder 7 online tips voor ondernemers die je juist nu in de corona crisis kunt inzetten:

Tip 1: Wees creatief: talloze ondernemers gingen je voor

Wat doe je als je bedrijf ineens stil ligt en de deuren niet meer mag openen? Restaurants, sportscholen, bioscopen… Voorlopig blijven de deuren op slot. Nou, dan ga je op zoek naar nieuwe manieren om je bedrijf draaiende te houden natuurlijk! Als bedrijf kun je twee dingen doen: rennen of onderduiken. En wie stilstaat mist de bus. Laat je inspireren door verhalen van andere ondernemers:

Zo bedachten en bouwden wij voor BridgeFund een pagina waar hun klanten (en andere ondernemers) terecht konden voor tips tijdens de corona crisis. Ook konden ondernemers zelf tips opsturen die andere ondernemers weer konden helpen.

Een andere partner van ons, Haaridee, begon met het verkopen van doe-het-zelf pakketten. Hiermee konden klanten zelf hun haar kleuren of producten kopen om hun haar te onderhouden. Wij hielpen Haaridee met de producten op de website te plaatsen en de website corona up-to-date te houden.

Een andere partner van ons, The Recover Factory, is begonnen met het aanbieden van online trainingen. En geeft tips en consult hoe je gezond blijft tijdens het thuiswerken.

Tip 2: Wees kritisch op je eigen website

Na de lancering van je website of webshop vergeet men vaak om deze up-to-date te houden. Nu je misschien meer tijd hebt, maak dan vooral tijd vrij om je teksten aan te scherpen. Ook is het goed om naar de conversie en gebruiksvriendelijkheid van je website te kijken. Kan dit beter? Slechts een paar kleine verbeteringen kunnen je straks flink meer klanten opleveren. Als je graag met ons wilt sparren over hoe we de conversie kunnen verhogen, dan horen wij het graag. Wij kunnen je website analyseren en een vrijblijvend voorstel voor je maken.

Tip 3: Werk juist nu aan je Google vindbaarheid

Werk aan de vindbaarheid van je website in Google. Juist dit is een goed moment om in te zetten op zoekmachine optimalisatie om je te richten op de lange termijn, want dit heeft tijd nodig. Het duurt vaak weken en soms maanden dat je hier echt resultaat van kunt zien, omdat Google je nieuwe wijzigingen zal moeten indexeren. Wij hebben diverse hulpmiddelen in huis en kunnen hiervoor aanpassingen maken op de website. Of wij kunnen je voorzien van tips en adviezen om zelf te werken aan de vindbaarheid door het schrijven van content. Hoe meer leads je straks binnenhaalt, hoe sneller je straks weer kunt opschalen met verkoop.

Tip 4: Start indien mogelijk een webwinkel

Bekijk binnen je bedrijf de mogelijkheden om je producten of diensten online aan te bieden. Heb je fysieke producten die ook via Post NL, DHL of UPS verzonden kunnen worden? Start dan een webwinkel, de investering hiervoor hoeft niet groot te zijn en je kunt binnen een paar werkdagen online actief zijn. Wij kunnen snel schakelen. Je kunt alle producten zelf eenvoudig aanmaken of ons een lijst in Excel aanleveren die wij vervolgens kunnen importeren. Heb je een restaurant? Bekijk dan de mogelijkheden voor online bestellen in de vorm van bezorgen of afhalen. Lever je diensten en kun je die ook online aanbieden? Bekijk dan de mogelijkheden van een online platform waarop je je diensten aan kunt bieden. Bijvoorbeeld in abonnementsvorm of een eenmalige betaling met toegang tot online lessen bijvoorbeeld.

Tip 5: Website ouder dan 3 jaar? Denk aan een redesign

Hoe vaak moet je je website vernieuwen om mee te gaan met de nieuwste technologie en ontwikkelingen? Bij CLIX hanteren wij de vuistregel 3 tot 5 jaar. Dit heeft voornamelijk te maken met de snelheid waarmee onze omgeving en de technische mogelijkheden veranderen. Het internet verandert snel. Tegenwoordig komen er meer bezoekers via mobiel op je website dan via een PC of laptop. 5 jaar geleden was dit wel anders. Snelheid is daarentegen ook een heel belangrijk onderdeel geworden, de nieuwste technologie zal hierop aan moeten sluiten. Jouw concurrenten zitten ook niet stil en hebben hun website misschien al laten vervangen. Wij snappen dat je juist in tijden van crisis de hand op de knip wilt houden. Maar je kunt juist in deze tijd je concurrenten een stap voor zijn om straks sterker uit de crisis te komen en door te pakken zodra de tijden weer beter zijn. Nu kun je je focus volledig leggen op het schrijven van nieuwe website teksten en het vinden van geschikt beeldmateriaal. En om samen met ons mee te denken aan het optimaal inrichten van de nieuwe website.

Tip 6: Werk aan de rebranding van je bedrijf

Het vernieuwen van je verouderde of gedateerde huisstijl. Een proactieve rebranding helpt om op te vallen en jouw bedrijf in de best mogelijke positie te plaatsen voor als je weer open mag. Denk na over welk design past bij je propositie. Wanneer je nieuwe huisstijl is bepaald, heb je veel tijd nodig om alle huisstijldragers te ontwikkelen. Denk hierbij aan je website design, briefpapier, e mailhandtekening, brochures, white papers etc..

Tip 7: Maak gebruik van onze gratis digitale check

Maak in deze tijd gebruik van onze gratis Digitale Check, het biedt een duidelijk overzicht van de technische staat van jouw website. Door middel van een rapport met verbeterpunten wordt overzichtelijk weergegeven en toegelicht welke stappen nodig zijn. Dus laat jouw website checken en ontvang een persoonlijk advies van onze specialisten. Bovendien geheel vrijblijvend.

Sterker uit de crisis

Bovengenoemde aandachtspunten helpen je om niet bij de pakken neer te zitten maar ervoor te zorgen dat je je concurrenten tijdens en na de corona crisis een stap voor bent. Ben je benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen en wil je hierover sparren? Neem contact met ons op, wij kunnen snel schakelen. De mogelijkheden kunnen in deze tijd besproken worden via de telefoon of email. Plan hier een call in of mail naar info@clixwebagency.nl.

Zó word jij een ster in ondernemen in tijden van corona

Juist in deze tijd moeten we elkaar steunen, #supportyourlocals! Op social zijn heel veel lokale initiatieven te vinden. Ja, het is een onzekere tijd, maar we hoeven niet de hand op de knip te houden. Koop cadeaubonnen van je lievelingswinkel, een bos bloemen om het huis op te fleuren, haal een koffietje om de hoek, laat een koningsmaaltijd bezorgen door je favo restaurant. Samen komen we er uit! En misschien wel beter! Joehoe!

Buiten de box. Nu kan je gewoon van álles doen wat je normaal gesproken niet zou doen. Door totaal anders te denken kan je lekker blijven werken en zelfs nu kansen creëren voor je bedrijf!

Afkijken mag best. Supergoed nieuws voor jou: je hoeft het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden. Yes! Genoeg andere bedrijven zitten in hetzelfde schuitje, dus kijk vooral om je heen. Hoe doen anderen het?!

Vraag om ideeën. Vraag aan je klanten, opdrachtgevers of gasten waar zij behoefte aan hebben. Tijdens deze coronacrisis is iedereen een stuk creatiever dan normaal. De goede ideeën stromen binnen: onder de douche, tijdens het touwtjespringen of terwijl je de hond uitlaat. Laat je klanten via social media of een poster op de deur weten hoe ze kunnen meedenken. Voordat je het weet stromen er geweldige ideeën binnen. Tsjakka!

Plan een vrijblijvend belletje met ons!

Dit is hét moment om de zaken op te pakken waar je normaal gesproken geen tijd voor hebt, maar die wel belangrijk zijn voor de toekomst van jouw organisatie. Zo gebruik je de tegenslagen van nu om uiteindelijk sterker uit de crisis te komen. Grijp je kans!